موسسه آسایش پرور سینا

تفاوت فرد سالمند

تفاوت فرد سالمند

تفاوت فرد سالمند

تفاوت فرد سالمند :پس از یاد گیری این بخش كارآموز قادر خواهد بود .تغییرات تدریجی را كه به دلیل سالمندی در بدن رخ می دهد بشناسد؛  .یاد می گیرد كه تمام افراد بالای 60 سال مشابه یكدیگرنیستند؛  .می تواند برای سالمندان و مراقبین آن ها در خانواده شرح دهد كه سالمندی یك فرآیند زیست شناختی كند است و روش های ساده ای برای جلوگیری از بسیاری بیماری ها وجود دارد. و خانواده  نیاز به  پرستار سالمند  دارد.

 

هر آنچه از تفاوت فرد سالمند در ادامه داریم:

سالمندی چیست؟

 كاركنان بهداشتی باید ابتدا بدانند كه برای بدن انسان در فرآیند سالمندی چه اتفاقی می افتد. سالمندی یك فرآیند زیست شناختی مشترك در بین تمام موجودات زنده است . در حقیقت همه ما سالمندی را از بدو تولدآغاز می كنیم. این فرآیند متوقف یا معكوس نمی شود اما می تواند به وسیله مراقبت از سالمند صحیح به تاخیر بیفتد. نقص و نا توانی ناشی از سالمندی می تواند به وسیله مراقبت یا روشهای مناسب به حداقل برسد یا از آن پیشگیری شود. در بدن انسان تغییرات مداومی رخ می دهد كه به دلیل آن تغییرات تدریجی در ساختار و عملكرد های بدن ایجاد می گردد. به همین ترتیب روان و هیجانات فرد نیز دستخوش تغییرات می شوند. عملكرد های زیست شناختی به تدریج با افزایش سن كند می شوند. كارآمدی عضالنی یك مرد 70 ساله بسیار كمتر از یك مرد 40 ساله است، بنابراین یك فرد سالمند نمی تواند مشاغل سنگین را به عهده بگیرد. به همین ترتیب عملكرد قلب، ریه، كلیه ها و مغز نیز کم كم كاهش پیدا می كند. دشوار است كه بگوییم این اتفاق در كدام سن رخ می دهد این جریان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. سالمندی یك فرآیند زیست شناختی است كه متوقف یا معكوس نمی شود . مراقبت صحیح می تواند منجر به سالمندی سالم شود.

چه كسی سالمند است؟

از آن جایی كه سالمندی یك فرآیند پیوسته در زندگی انسان است ، چه زمانی فرد به عنوان ”سالمندیا“سالخورده“شناخته می شود ؟ این آگاهی عمومی وجود دارد كه افراد سالمند با هم متفاوت هستند. برخی در سنین پایین تر پیر می شوند و برخی تا سال های آخر زندگی نسبتا جوان می مانند. گزارشاتی وجود دارد كه نشان می دهد در برخی کشورها افرادی با سنین بالای 100 سال و بیشتر زندگی می كنند. از طرفی، برخی افراد حتی در 60 سالگی » سالمند« می شوند. تفاوت های افراد سالمند بر هیچکس پوشیده نیست .

سالمندان جوان : معمولا از لحاظ روانی هوشیار هستند و در صورت دادن فرصت به آن ها می توانند از نظر اقتصادی مانند افراد 45 تا 60 ساله فعال باشند . از نظر نیازهای سلامتی خیلی با افراد میان سال تفاوت ندارند . در کشورهای صنعتی که کمبود نیروی کار جوان برای صنعت و مدیریت وجود دارد از سالمندان سالم ” سالمندان جوان“ در فرصت های کاری در صنعت استفاده می شود . در چندین کشور سالمندان سالم در فعالیت های توسعه جامعه مورد استفاده قرار می گیرند .

در برخی دیگر از کشورها اقداماتی برای افزایش سن بازنشستگی به 65 سال و برخی از متخصصین به 70 سال انجام شده است . ً بالای 75 سال هستند، از نظر جسمانی نحیف و دارای انواع مختلفی هستند.سالمندان پیر: معمولا از نقص مانند، بینایی، شنوایی، حرکتی و انواع مختلف بیماری ها ی روانی می باشند. این دسته از سالمندان نیاز به مراقبت های ویژه ای که از طریق سیستم مراقبت های اولیه بهداشتی ارایه می شود را دارند .

اختلالات شایع سلامتی در بین سالمندان؟

داده های جمع آوری شده در خصوص بیماری ها در کشورهای در حال توسعه نشان دهنده این اختالالت رایج در میان سالمندان است:

1 – فشار خون

2 – بیماری های قلبی

3 – سکته مغزی

4 – دیابت

5 – سرطان

6 – بیماری های تنفسی

7 – بی اختیاری ادراری

8 – نقص یا کاهش بینایی

9 – کاهش شنوایی

10 – نقص حرکتی به دلیل انواع مختلف آرتروز و بیماری های ارتوپدیک

11 – انواع مختلف اختالالت روانی

12 – مشکالت دهان و دندان هم چنین اختالالتی از قبیل کاهش بینایی

شنوایی و حرکتی عموما به دلیل تحلیل زیست  شناختی دوران سالمندی شایع می باشد . سایر اختالالت بالینی از قبیل : فشار خون ، بیماریهای قلبي عروقي، سکته مغزی و سرطان نیزهمانند دوران میان سالی وجود دارد و به دلیل فرایند بیولوژیک در دوران سالمندی معمولا افزایش بیشتری پیدا می کند.پرفشاری ،افزایش فشار خون سیتولیک ویا دیاستولیک ماکزیمم،مینیمم است ، و یک مشکل بالینی رایج در بیشتر افراد سالمند می باشد . در اغلب موارد ، فشار خون متوسط هیچ نشانه ای ایجاد نمی کند ، اما اگر این وضع برای سال های طولانی باقی بماند ، می تواند منجر به دیگر ً سکته عوارض خطرناک از قبیل بیماری های قلبي عروقي، خونریزی های مغزی که معمولا نامیده میشود و صدمه به کلیه و شبکیه چشم گردد .

 

تفاوت فرد سالمند

حفظ سلامتی سالمندان

برای خوب و سالم ماندن دردوره سالمندی، افراد سالمند به مطالب زیر نیاز خواهند داشت: آگاهی در مورد این که باید دردوران سالمندی به دنبال حفظ سلامتی و فعالیت بود.

  اطلاعات درباره آنچه به منظور اجتناب از بیماری ها و ناتوانایی ها در سالمندی باید انجام داد.سالمندی یک بیماری نیست بلکه یک فرآیند زیست شناختی است که هیچ کس نمیتواند از آن اجتناب کند. کمی مراقبت و توجه از بسیاری ناتوانایی ها پیشگیری می کند یا آن ها را به تاخیر می اندازد.

معلوم نیست چرا فرآیند سالمندی با ترس و نگرانی همراه است. این واقعیت دارد که پیری منجر به مرگ می شود، اما با مراقبت صحیح هرفردی می تواند ازیک سالمندی طولانی و سالم لذت ببرد. در بیش تر موارد افراد سالمند خودشان باید برای حفظ سلامتی در زندگی تلاش  کنند.

Exit mobile version